Przejdź do treści

Dr hab. Inga Kawka – publikacje

  1. Europeizacja belgijskiej administracji publicznej, „Problems of Economics and Law” 2020, vol. 4.

Celem artykułu jest określenie wpływu integracji europejskiej na belgijskie struktury instytucjonalne.  Materiał i metody: Badania przeprowadzone w pracy polegały przede wszystkim na interpretacji przepisów prawnych przy wykorzystaniu reguł semantycznych i syntaktycznych języka prawnego i naturalnego, reguł logiki formalnej oraz wnioskowań prawniczych. Przedmiot badań stanowiły unijne akty prawne oraz Konstytucja Belgii i ustawodawstwo będące podstawą funkcjonowania belgijskiej administracji publicznej.   Wpływ integracji europejskiej na belgijskie struktury administracyjne wynika z konieczności wypracowania jednolitego stanowiska tego państwa na forum UE oraz efektywnego wypełniania zobowiązań wynikających z prawa UE. Wpływ Europy na belgijską administrację publiczną i federalną strukturę tego państwa  jest dwojaki. Integracja Belgii w ramach struktur europejskich stanowi jeden z powodów istnienia i funkcjonowania federalnej służby publicznej, wzmacnia szczebel centralny administracji i wprowadza konieczność współpracy między częściami związkowymi. Jednocześnie UE ma wpływ na dynamikę instytucjonalną belgijskiej federacji przez wspieranie regionów, co prowadzi do decentralizacji.

  1. Wojciech Prażuch – współautor, Patriotyzm na uchodźstwie: szkolnictwo polskie w Belgii w warunkach zimnowojennej konfrontacji politycznej, w: Medialne i transmedialne procesy narracyjne w identyfikacji postaw patriotycznych Polaków, M. Kawka, W. Prażuch, P. Płaneta (red.), Kraków 2021.

W oparciu między innymi o zasoby archiwalne Ministerstwa Spraw Zagranicznych Królestwa Belgii autorzy tekstu próbują spojrzeć na problem patriotycznej edukacji młodego pokolenia Polaków żyjących w Belgii jako na swoisty miernik identyfikacji z ojczyzną i narodem. Odpowiadało to i mimo upływu czasu wciąż odpowiada przekonaniu, że w etycznym pojęciu ojczyzny na pierwszym miejscu stoją czynniki kulturalne, a z miłością do kraju wiąże się ściśle obowiązek tworzenia warunków do jak najgłębszego jego poznania. Polonia pojmowała zatem posyłanie dzieci do polskich szkół, wpajanie im wiedzy o polskiej historii i kulturze oraz podtrzymywanie znajomości języka jako zagadnienie o szczególnym znaczeniu. W środowisku polskiej diaspory w Belgii jak w soczewce skupiały się przy tym dylematy wyborów ideologicznych i cywilizacyjnych okresu zimnej wojny. W warunkach zagrożenia bytu narodowego i dualizmu organizacyjnego dwóch odrębnych sieci szkolnych, „niepodległościowej” i „konsularnej”, ta wierna rządowi londyńskiemu traktowała edukację jako jedno z głównych pól walki z propagandą komunistyczną, nastawioną na gloryfikowanie ustroju socjalistycznego. 

  1. Polityczny i ideologiczny wymiar konfliktu z 1948 r. między Związkiem Sowieckim a Jugosławią w świetle raportów belgijskich dyplomatów, „Studia Środkowoeuropejskie i Bałkanistyczne”, Tom XXX, s. 65-78.

Artykuł dotyczy konfliktu między Tito a Stalinem w 1948 roku. Celem artykułu jest:

określenie, jak dyplomacja belgijska postrzegała rozłam między Związkiem Radzieckim a Jugosławią, oraz przede wszystkim jak zdiagnozowała jego przyczyny i skutki. Ponadto analiza dokumentów belgijskiej dyplomacji pokazuje, że kraje zachodnie przywiązywały wielką wagę do pierwszego poważnego konfliktu w bloku wschodnim.